Recept: Africana och chokladmousse

I helgen hade vi lite gäster hemma. Det är alltid svårt, tycker jag, att komma på vad för mat jag ska bjuda på. Det känns extra viktigt att lyckas med en riktig dundermåltid när jag bjuder icke-veganer på mat, för att helt enkelt visa på att vegansk mat kan vara extremt god och mättande. Denna gång kändes det i alla fall som att jag lyckades!
När jag var vegetarian blev jag bjuden på en vegetarisk variant av denna, i vanliga fall, kycklingrätt. Minns att jag tyckte det var himmelskt gott, och tänkte att det borde ju vara enkelt att göra det minst lika gott som vegansk rätt!
 
Vegansk Africanagryta
 
Oumph! "The pure chunk" (går givetvis att använda vilka vego-bitar som helst)
Gul lök
Sambal Oelek
Curry, salt, svartpeppar
Grädde (jag använde havregrädde och lite sojagrädde)
Tillbehör: Ris, jordnötter, kokoschips, banan, ananas
 
Koka riset.
Fräs lök och vego-bitar. Tillsätt Sambal Oelek, curry och grädde. Koka en stund tills bitarna sugit åt sig av smaken. Smaka av med salt och peppar. 
Häll upp tillbehören i små skålar till severing.
 
Detta var verkligen enkelt att göra, och så himla gott blev det! Känns lite lyxigt och roligt med tillbehören som var och en själva lägger upp vid servering. Detta blev helt klart en lyckad måltid.
 
 
Efterrätt
Min kära vän hade hittat ett recept på vegansk chokladmousse gjord på kikärtsspad som hon föreslog att vi kunde göra till efterrätt. Jag tyckte att det var en toppenidé så vi provade.
Det lät nästan lite för bra för att vara sant - på endast tre ingredienser och några få minuter skulle vi alltså få fram en lyxig chokladmousse. Men vi lyckades och resultatet blev bättre än väntat! En kraftig chokladsmak och len konsistens fick denna mousse som vi avnjöt med några kokoschips på toppen. Kan starkt rekommendera detta recept, om du tycker om choklad!
 
/Sunniva

Kommentera här: