VEGANMAT INSPIRATION del 1

Nu, mina vänner, blir det mat så det står härliga till! 
 
Jag fotar ofta maten som jag lagar och äter, men det är inte allt som hamnar här på bloggen. Oftast för att jag inte har skrivit ner receptet, eller för att det är för simpelt för att göra ett helt blogginlägg om det. Men nu får de alltså ett helt eget inlägg - så håll till godo, här är sjukt många bilder på sjukt god mat (och efterrätt):
En av mina standardrätter jag gör superofta är grönsaker och rotsaker i ugn. Jag delar, lägger på en plåt, örtsaltar något och väntar medans det blir mjukt och fint i ugnen som står på 200-225 grader. Denna gång gjorde jag en grön ärthummus som dipp. Den innehåller lika delar kikärtor och gröna ärter, lite havregrädde, örtsalt, citronpeppar och några droppar citronsaft toppat med färsk hackad persilja. YUMMIE!!
Detta åt jag när jag jobbade i köket på förskolan, där jag vikarierar ibland. Kokt potatis, stekt färdigmarinerad tofu, en kall sås baserad på havrefraishe och kokta haricot verts mer örtsalt och citronsaft. Lyx!
Keepin' it simple. Ibland ser det inte med avancerat ut än såhär i mitt kök - stekt potatis från överblivna kokta potatisar som vi åt dagen innan, en stekt färdig vegansk schnitzel och, även här, kokta haricot verts.
En vanlig jävla kladdkaka - fast på veganskt vis! 
Här fattas bara lingonsylten! Kokt potatis med brunsås och hemmagjord vegfärsbiff
Min sambo introducerade denna himmelska paj för mig inte långt efter att vi träffades. Fruktflan kallas den och innehåller från början creme fraishe, men jag vill säga att det var helt klart värt det att göra den vegansk!
Tofu tikka masala härifrån. Jag får inte nog av denna maträtt!!!
Knäckig äppelpaj är något jag har tänkt på många gånger sedan jag blev vegan. Men så varför inte göra en då? Denna blev sjukt god, särskilt med en rejäl klick vegansk vaniljsås till!
Vegansk padd thai typ, gjord på risnudlar, massa grönsaker och jordnötssmör. Ett eget recept på denna maträtt kommer så småningom här på bloggen! 
 
Fler sjukt goda matbilder kommer i nästa inlägg! Det blev lite väl många tyckte jag, hehe...
 
/Sunniva

Kommentera här: