VEGANMAT INSPIRATION del 2

Nu fortsätter vi med veganmat-inspon:
Som sagt, en av mina standardrätter - grönsaker och rotsaker i ugn. Den här gången hade jag blomkål, palsternacka, sötpotatis, paprika och champinjoner. Röran består av kikärtor, solrosmajonäs, färsk hackad persilja, örtsalt och citronpeppar. M-m-mmm!
Denna bild lade jag ut på instagram för ett tag sedan. Det är alltså en helt vanlig macka, med påMackan, stekt zucchini och tomat. På toppen lite hackad persilja och citronpeppar. Riktigt god kombination, om jag får säga det själv! 
Tacotallrik innehållande ris, tacokryddad vegfärs med svarta bönor och majs, isbergsallad, tacosås och nachos att doppa och äta med. Smarrigt värre!
Nån konstig kombotallrik, men nog så gott! En kall potatissallad, blomkålspuré, lite grönsaker och till höger en vitkålssallad med sesamdressing som visade sig vara en riktig höjdare. MMM! 
Mini-wraps. I dessa hade jag en "salsa" gjord på färska tomater, hackad rödlök och svarta bönor kryddat med - om jag inte minns fel - färsk hackad persilja, örtsalt, citronpeppar, kanske lite citronsaft. Gott var det i alla fall, så mycket minns jag! Lite isbergssallat och gurka fick också plats.
En helt vanlig sallad med isbergssallat, gurka, majs, paprika, en stekt skivad vegschnitzel och lite majonäs på toppen. Enkelt och gott!
Jag minns faktiskt inte riktigt vad jag hade i denna röra, men jag kokade i alla fall potatis, morötter, kanske sötpotatis och lök (?) i lite vatten, oatly och kryddor så att det blev såhär krämigt och gott. Detta åt jag med lite krispiga sallatsblad, en klick havrefraishe och pressad lime. Superlätt mat som klarar sig själv på spisen när man väl fått ner allt i grytan!
Detta mumsar jag på just nu, i skrivande stund. Tur är väl det, annars hade jag suttit här och dregglat av alla mumsiga matbilder! Här är kokt röd quinoa, en "låda" bakad i ugnen och lite hemodlade ärtskott på det. I "lådan" har jag zucchini, sötpotatis, morötter, skivad vitlök, skivade torkade dadlar, lite olivolja och örtsalt och alltså jag kan inte beskriva smakerna i denna rätt. Det är så gott så att jag kan äta hur mycket som helst! Detta måste ni bara prova. Just vitlöken mot de söta dadlarna blir något alldeles speciellt. (Tack Carola Lind för inspiration!) Allt detta lade jag i en ugnsfast form och bakade i ugnen på 225 grader. För att det skulle bli mjukt och inte bränna fast på botten hällde jag i en skvätt oatly som ungefär täckte botten på formen. Så himla gott! 
 
Jag hoppas att jag kunnat inspirera dig och visa att det finns oändligt mycket god mat att äta utan animaliska produkter. Jag har aldrig njutit så mycket av mat som jag gör sedan jag blev vegan. JAG ÄLSKAR MAT! 
 
/Sunniva

Kommentera här: