Recept: Husmanskost

Häromdagen fyllde min sambo år och jag lagade en smarrig husmanskost-inspirerad måltid bestående av potatisgratäng, vegobollar, kantarellsås och rårörda lingon. MUMS!
 
Vegansk potatisgratäng
 
Potatis
Morötter (valfritt)
Lök, gul eller röd
Mjölkfritt margarin
Havregrädde
Örtsalt, salt, svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och hacka lök. Lägg margarin och lök i den ugnsfasta formen och ställ in i ugnen tills löken är mjuk. Rör om ibland.
Skala och hacka potatis och morötter och lägg ner i formen. Blanda i en bunke havregrädde och kryddor, häll sedan detta i formen över potatisarna. Ställ in i ugnen tills allt är mjukt och de översta potatisarna fått lite yta, ca 45 minuter.
 
 
Veganska solrosbollar
 
(Jag använder som vanlig inga recept när jag lagar mat, och som vanligt glömde jag även skriva ner vad jag hällde i smeten. Därför finns det en risk att några ingredienser inte kom med på listan nedan, ber om ursäkt för detta! Det viktiga är, i alla fall, att se till konsistensen och smaken. Då brukar det bli hur bra som helst.)
 
1 pkt kokta kikärtor
3 dl solrosfrön
1 rödlök
ca ½ msk maizena eller potatismjöl
örtsalt, svartpeppar, spiskummin, koriander, chilipulver (börja med lite av varje och tillsätt mer efter smak!)
 
 
Mixa kikärtor och solrosfrön i mixer tills det blir en lite klumpig konsistens istället för smulig. Blanda i resten av ingredienserna. Om smeten är för torr kan du hälla i en liten skvätt av kikärtsspadet.
Forma till små bollar (lättare att få dem att hålla ihop om de är små) och stek på ganska hög värme. Vänd lite försiktigt på dem så att de inte går sönder. 
 
 
Vegansk kantarellsås
 
1 lök
ca 5 dl gula kantareller
Havregrädde
En skvätt soja, gärna mörk
Örtsalt, svartpeppar, muskotnöt
 
Rensa kantarellerna. Hacka löken. Fräs löken i lite vatten tills mjuk. Fräs kantarellerna i torr stekpanna tills vätskan har ångat av. Eventuellt kan du tillsätta en liten skvätt vatten i början för att det inte ska bränna. Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka en stund. Smaka av och justera kryddningen om det behövs.
Om du vill ha en tjockare sås går det hur bra som helst att reda såsen. Häll lite potatismjöl eller maizena i ett decilitermått, häll på lite vatten och rör ut med fingret. Häll i redningen i en tunn stråle under omrörning. Fortsätt röra, låt koka upp och koka i några minuter tills det tjocknar.
 
 
Jag måste verkligen lära mig att ha lite färska örter eller bladspenat eller något annat grönt hemma att pynta tallriken med. Ser ju så mycket trevligare ut då! Men men, keeping it real... Jag har för övrigt blivit väldigt dålig på att äta sallad och råa grönsaker sedan jag blev vegan. Allting är ju ändå växter, tänker jag... haha.
 
Smaklig måltid!
 
/Sunniva
 
 

Kommentera här: